Vägledning vid bedömning och förskrivning av hjälpmedel

Detta avsnitt handlar om hur förskrivare går till väga vid bedömning och förskrivning av hjälpmedel. Förskrivningsprocessen och utgångspunkterna för förskrivning av individuella hjälpmedel kommer att beskrivas.

Personer med funktionsnedsättning ska ges möjlighet till ett jämlikt och aktivt deltagande i samhällslivet. Barn och ungdomar med funktionsnedsättning ska, så långt det är möjligt, ges förutsättningar till lek och utveckling. Patienten ska bemötas med respekt och dennes erfarenheter och behov ska tas tillvara. Det är patienten som känner sin funktionsnedsättning bäst och förskrivningen ska ha sin grund i patientens hela livssituation.

Förskrivning av hjälpmedel ska komplettera eventuella andra åtgärder och får inte bli ett alternativ till aktiv habilitering/rehabilitering. Förskrivning ska göras utifrån en helhetssyn med patientens totala livssituation som utgångspunkt. Om patienten har flera funktionsnedsättningar, kan den samlade behovsbedömningen leda till individuellt förskrivet hjälpmedel, även om varje enskild funktionsnedsättning inte motiverar förskrivning. Medicinska, psykologiska, pedagogiska, sociala, tekniska och arbetsinriktade insatser måste samordnas på ett effektivt sätt. Samarbete måste ske mellan olika kompetenser, yrkeskategorier och huvudmän.